PRAKTIJKONDERSTEUNER SOMATIEK

Wat is een praktijkondersteuner Somatiek?

​

Uw huisarts werkt samen met een praktijkondersteuner somatiek (afgekort: “POH S”) bij het behandelen en begeleiden van mensen met chronische aandoeningen zoals:

• diabetes (suikerziekte);

• hart- en vaatziekten (of een risico daarop);

• longziekten (astma en COPD);

• het begeleiden van kwetsbare ouderen en van mensen die net uit het ziekenhuis zijn ontslagen.

​

De POH S werkt altijd onder verantwoordelijkheid  en begeleiding van uw huisarts. De landelijke richtlijnen van het Nederlands Huisarts Genootschap en Zorggroep Medrie zijn hierbij leidend.

Alies_edited.png

Wat kan de POH voor u betekenen?

​

Bij chronische aandoeningen is het belangrijk dat er regelmatige controles plaatsvinden om u goed te behandelen en complicaties te voorkomen. De meeste van deze controles worden door de POH gedaan. Ook geeft zij voorlichting over de ziekte en het omgaan daarmee. De POH heeft verschillende spreekuren.

Diabetes spreekuur

​

Controles van patiënten met diabetes vinden periodiek plaats. Naast het bespreken van uw bloedonderzoek en lichamelijk onderzoek is er ook aandacht voor uw leefstijl (voeding, beweging), het gebruik van medicatie en de consequenties van diabetes in uw dagelijks leven.

Hart- en vaatziekten spreekuur

​

Regelmatige controles zijn van belang voor mensen met een verhoogd risico op het krijgen van een hart-  of vaatziekte of die hart- en vaatziekten hebben doorgemaakt. De POH controleert onder andere de bloeddruk, het gewicht en andere risicofactoren. Ook bespreekt zij de uitslagen van uw bloedonderzoek, die door de huisarts beoordeeld zijn. Zo nodig maakt zij met u een plan voor verandering van uw leefstijl en gebruik van medicatie.

Astma/COPD spreekuur

​

Om de conditie van de longen optimaal te houden is voor mensen met astma of COPD regelmatige controle en het meten van de longfunctie belangrijk. De POH S kan u helpen met vragen over uw longen, de medicijnen die u gebruikt en over het omgaan met uw klachten tijdens uw alledaagse bezigheden.

Stoppen met roken

​

Als u wilt stoppen met roken kunt u dat ook met de POH S of uw huisarts bespreken. Onze POH S zijn opgeleid om mensen te begeleiden bij het stoppen met roken. Stoppen met roken met ondersteuning blijkt effectiever te zijn dan zelfstandig stoppen. Neem gerust contact op als u daar belangstelling voor heeft.

​

Hoe gaat het in zijn werk?

​

De huisarts verwijst u naar het spreekuur van de POH S. Ook kunt u een oproep ontvangen, omdat u volgens onze gegevens in aanmerking komt voor extra begeleiding.  U kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen als u het spreekuur van de POH S wilt bezoeken.

Wat zijn de kosten?

​

Er zijn geen kosten verbonden aan de consulten bij de POH. Deze worden volledig vergoed door uw ziektekostenverzekering.

​

Wat als ik verhinderd ben?

​

Indien u verhinderd bent, wilt u dan de gemaakte afspraak tijdig afzeggen. In de tijd die voor u gereserveerd was kan nog iemand anders geholpen worden. Indien u niet tijdig afzegt kunnen de kosten hiervan bij u in rekening worden gebracht. Deze kosten zijn niet te verhalen op uw zorgverzekering.

Nog vragen?

​

Neemt u bij vragen gerust contact op met de praktijk.